Bidaah/bid’ah/bidah/antibidaah

Bidaah/bid’ah/bidah/antibidaah (Sederhana dalam ibadah lebih baik daripada bersungguh-sungguh dalam bidaah)

Pengenalan Persoalan Bidaah

Posted by admin di 28 Mei 2008

Laman web rasmi blog ini ialah:

www.bidaah.tk

Sebelum saya menceritakan lebih lanjut mengenai bidaah,saya akan membuat pengenalan supaya pembaca mudah memahami persoalan bidaah.

Sejarah Islam telah membuktikan kewujudan dua golongan ini:

Pertama: Abu Talib yang merupakan bapa saudara Rasulullah saw adalah antara mereka yang paling mencintai Muhammad saw . Abu Talib pernah memelihara Nabi saw setelah kematian ibu bapa Baginda saw. Dialah juga antara peribadi penting yang telah mempertahankan Baginda saw daripada ancaman kafir Quraish semasa menyebarkan dakwah Islam. Namun, sayang sekali, walau begitu tinggi kasih sayang Abu Talib kepada anak saudaranya, namun beliau tidak diiringi dengan mengikuti ajaran yang dibawa olehnya. Maka natijahnya, Abu Talib tetap termasuk di dalam golongan mereka yang tidak beriman.

Kedua: Abdullah bin Ubai bin Salul yang merupakan ketua golongan munafiq. Secara zahir, dia adalah pengikut Nabi saw. Namun, ikutannya ini tidak disertai dengan perasaan kasih dan sayang kepada Baginda saw. Sebaliknya mempunyai muslihat jahat dalam menghancurkan dakwah Nabi saw. Tindakan munafiq ini adalah natijah daripada tiadanya perasaan kasih sayang di dalam diri terhadap Rasulullah saw.

Kesimpulan:

  • Cinta akan Nabi s.a.w. tetapi tidak ikut, tidak selamat.
  • Ikut Nabi s.a.w. tapi tidak mencintainya, tidak selamat.

Dalam beragama, bukan setakat ulama dan ustaz yang hendak, paderi dan sami pun hendak beragama. Syurga, bukan setakat ulama dan ustaz yang hendak, paderi dan sami pun hendak masuk syurga.Kita tanya paderi dan sami: “Mengapa tidak kahwin,bertaba dan tidak makan macam orang lain?” Adakah mereka jawab: “Saja buat nak masuk neraka.” Mereka tidak mungkin kata begitu.Kita lihat mereka ikhlas dalam beribadat, mengapa mereka tidak benar?

Kesimpulan:

Ikhlas tidak cukup dalam agama,kita mestilah berpandukan al-Quran dan hadis.Jika tidak jadi macam paderi dan sami tadi.

Kita selalu mendakwa orang barat hidup untuk seks saja.Namun mereka juga menggantung salib di leher dan masih menyebut “Oh,my God!”. Ada seorang yang seumur hidup tidak pernah solat.Satu hari doktor mengesahkan tidak ada cara lagi nak menyembuhkan penyakitnya.Sah,dia akan pergi masjid jumpa imam suruh mengajarnya cara solat Nabi s.a.w . Dalam sejarah, tentera Abrahah menyerang Mekah,orang Quraisy pula lari ke atas bukit kerana mereka percaya Tuhan akan turun bala.Mereka tidak kata tok nenek mereka selamatkan Mekah.Nama bapa Nabi ialah Abdullah. Jika Nabi s.a.w kempen percaya Tuhan sudah tentu mereka akan kata adakah sebelum ini kami kata tidak percaya Tuhan? Contoh lain,lelaki cinta perempuan,adakah perlu kita pupuk kepada lelaki cintatilah perempuan? Mungkin perlu bagi sesetengah orang tapi fitrah lelaki suka kepada perempuan dan tidak perlu dipupuk lagi.

Kesimpulan:

Fitrah manusia percaya kepada Tuhan.Allah sudah campak dalam setiap manusia kepercayaan kepada Tuhan.

Bagaimana agama boleh datang kepada orang asli? Kita andaikan begini:

Dalam banyak orang asli,adalah seorang yang cerdik sedikit dari yang lain. Suatu hari dia menyeru kepada kaumnya supaya percaya kepada Tuhan yang pada-Nya kita bergantung. Orang ramai pula mula menyatakan mereka percaya kepada Tuhan tetapi mereka ingin mengetahui bagaimana rupa Tuhan.wahyu tidak datang kepada orang cerdik tadi,terpaksalah dia mereka Tuhan.jika hendak mencipta rupa Tuhan mesti bagi mereka takut,mulalah dia mengukir rupa dengan mata terbeliak dan ada siung.

Apabila beberapa kali dia membawa patung tersebut,orang mula bertanya bagaimana hendak mendekatkan diri dengan Tuhan dan bagaimana hendak membuat Tuhan suka kepada kita? Wahyu tidak sampai kepada orang cerdik pandai tadi,terpaksalah dia mencipta ibadat kepada Tuhan. Dia mula menyuruh mereka menghangguk kepala, menari mengelilingi api dan lain-lain. Dia tidak untung apa-apa,oleh itu dia menyuruh membawa sedikit buah-buahan dan makanan supaya dia boleh makan.

Kesimpulan:

  • Jangan cerita sifat Tuhan tanpa al-Quran dan hadis.
  • Jangan ceritan hal ibadah tanpa al-Quran dan hadis.

“Memanglah hal ini Nabi s.a.w tidak buat, tetapi baik.”

Kalau hendak cerita bab membuat baik, sahabat lebih hebat dari kita. Nabi tanya siapa yang berperang hari ini masuk syurga,sahabat yang sedang makan kurma kata: “setengah kurma ini aku makan dalam syurga.” Tiba-tiba kita mendakwa ada amalan yang sahabat tidak boleh buat, kita lebih dari sahabat seolah-olah cerdik kita dari sahabat Nabi s.a.w.

Kesimpulan:

Mencipta suatu ibadah baru menyebabkan kita lebih sempurna dari sahabat dan apa-apa ibadah yang Nabi s.a.w anjurkan pada zamannya tidak cukup seolah-olah kita menyempurnakannya.

“Bukan kami saja yang buat ibadah ini, ulama buat dan orang ramai pun buat, adakah mereka tidak mengetahui?”

Ulama-ulama dan ustaz bukannya maksum macam Nabi s.a.w. dan mereka tidak terlepas dari kesilapan. Bukan semua hadis terkumpul pada zamannya.Jika mereka silap,kita mohon keampunan,bukan mereka sahaja hendak buat silap,Allah akan menghitung amalannya nanti.

Kesimpulan:

Manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan.Kita tidak perlu mengikut kesalahannya.

Tinggalkan komen